لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

چرا اپل واچ هرگز با نام آی واچ عرضه نشد

چرا اپل واچ هرگز با نام آی واچ عرضه نشد

بیش از شش سال از زمان عرضه اولین اپل واچ به بازار می‌گذرد و از آن زمان تاکنون، هنوز افرادی پیدا می‌شوند که عنوان آی واچ را برای اشاره به ساعت هوشمند اپل استفاده می‌کنند. حال سوال این است که چرا اپل واچ هرگز با نام آی واچ آماده عرضه به بازار نشد.

پیشوند i به عنوان حرف اول کلمه Internet در بسیاری از محصولات نرم افزاری و سخت افزاری شرکت اپل مورد استفاده قرار گرفته است. این ایده در زمان استیو جابز انتخاب و اجرایی شد. در سال ۱۹۹۸ اپل برای اولین بار از این روش نام‌گذاری برای آیمک iMac استفاده کرد و پس از آن در سال ۲۰۰۰ آیپاد iPod را به همراه نرم افزار آیتونز iTunes آماده عرضه به بازار کرد. در سال ۲۰۰۷ آیفون iPhone به عنوان تلفن هوشمند اپل رونمایی شد و پس از آن نیز آیپد iPad به عنوان یک کامپیوتر همراه آماده عرضه به بازار شد. اما در سپتامبر ۲۰۱۴ تیم کوک در جریان کنفرانس رونمایی از محصولات جدید اپل همه را شگفت‌زده کرد و در کنار رونمایی از آیفون ۶، ساعت هوشمندی را با نام اپل واچ معرفی کرد.

این در حالی است که تا پیش از این بسیاری از افراد بر این باور بودند که ساعت هوشمند اپل قطعا باید با نام آی واچ رونمایی شود و انتظار این نام را برای رونمایی داشتند. اما دلیل عدم معرفی ساعت هوشمند اپل با نام آی واچ چه بوده است.

شهرت اپل واچ با نام آی واچ

هر چند که اپل واچ از طرف منابع رسمی هرگز با نام آی واچ شناخته نمی‌شود، اما بسیاری از افراد هنوز پس از گذشت بیش از شش سال این محصول را به عنوان یکی از آی دیوایس‌ها می‌شناسند. برای اثبات این موضوع کافی است در وب سایت گوگل نام iWatch را جست و جو کرده و نتایج را مشاهده کنید. اکثر نتایج به نمایش درآمده از حاصل جستوجوی این نام به اپل واچ مربوط خواهد بود؛ حتی وب سایت رسمی شرکت اپل برای معرفی ساعت هوشمند اپل واچ هم روی این کلمه کلیدی بهینه‌سازی شده است.

طفره رفتن تیم کوک از دلیل عدم انتخاب آی واچ

دلیل عدم انتخاب نام آی واچ بارها در مصاحبه‌های مختلف از تیم کوک پرسیده شده است. با این حال مدیرعامل شرکت اپل تمایلی به توضیح در مورد این موضوع به صورت شفاف ندارد. در یک مصاحبه که تیم کوک با بلومبرگ داشت، از او سوال شد که چرا اپل واچ با نام آی واچ به بازار عرضه نشد، او از پاسخ دادن به این موضوع خودداری کرد و صرفا با یک طفره رفتن ساده اعلام کرد نام این ساعت هوشمند اپل واچ است و همه آن را به این نام می‌شناسند. او در نهایت اعلام کرد که نام اپل واچ را بیشتر ترجیح می‌دهد.

دلیل حذف نام آی واچ چه بود؟

در زمان توسعه اپل واچ، شرکت اپل با چالش‌های حقوقی زیادی بین شرکت‌های مختلف مواجه شده بود. هر چند که هیچ یک از مقامات رسمی اپل این موضوع را تایید نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که تمامی آن‌ها در زمان توسعه این ساعت هوشمند روی نام iWatch توافق نظر داشته‌اند. با این حال کشمکش‌های حقوقی باعث شد تا اپل نتواند این نام تجاری را برای محصول خود انتخاب کند.

نام iWatch تحت مالکیت یک شرکت آمریکایی با عنوان OMG Electronic است. علاوه بر این، نام iWatch توسط برخی از شرکت‌های غیر آمریکایی در چین، ایرلند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده شده بود و اپل نمی‌توانست از این نام تجاری برای محصول خود استفاده کند.

در عین حال شرکت سوئیسی سواچ نیز پیش از اقدام اپل برای رونمایی از یک ساعت هوشمند، اعتراض رسمی خود نسبت به انتخاب احتمالی نام iWatch را به دفتر محافظت از حقوق معنوی کشور انگلستان ارسال کرده بود. سواچ اعلام کرده بود که در صورت انتخاب نام iWatch از طرف اپل، به کسب و کار این شرکت سوئیسی لطمه وارد می‌شود؛ چرا که سواچ محصولی با نام تجاری iSwatch را تولید کرده و نام iWatch با آن در تداخل است. در نهایت مقامات انگلستانی بابت این موضوع نیز به اپل هشدار دادند. با این حال اپل تا به امروز در برخی از کشورها نظیر مکزیک، ژاپن، تایوان و روسیه نام تجاری آی واچ را برای خود به ثبت رسانده است.

اتفاقی مشابه برای مکینتاش

چرا اپل واچ هرگز با نام آی واچ عرضه نشد

اپل واچ اولین نمونه شکست اپل در نام‌گذاری محصولات خود نیست. تا پیش از این و در دوره توسعه اولین کامپیوترهای مکینتاش نیز اپل با چالشی مشابه مواجه شده بود. اپل تصمیم داشت تا نام مکینتاش با دیکته انگلیسی Mcintosh را برای کامپیوترهای خود انتخاب کند. Mcintosh یک نوع سیب وحشی شبیه به میوه به است که با نام شرکت اپل نیز همخوانی دارد. با این حال نام Mcintosh تا پیش از این توسط یک شرکت تولید محصولات صوتی به ثبت رسیده بود و اپل پس از کشمکش‌های حقوقی نتوانست از این نام برای کامپیوترهای خود استفاده کند. در نهایت نام کامپیوترهای مکینتاش با دیکته انگلیسی Macintosh به بازار عرضه شد که معنای آن به یک کت بارانی اشاره دارد و هیچ ارتباطی با برند اپل ندارد.

اپل در واکنش به این موضوع، پس از چند سال، نام کامپیوترهای خود را با عبارت خلاصه مک Mac معرفی کرد و دیگر به نام مکینتاش هم اشاره‌ای نکرد.

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373