لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

Unified Memory یا حافظه یکتا در کامپیوترهای اپل سیلیکون چیست؟

Unified Memory یا حافظه یکتا در کامپیوترهای اپل سیلیکون چیست؟

با رونمایی از کامپیوترهای اپل سیلیکون شرکت اپل از یک فاکتور ویژه به نام حافظه یکتا یا Unified Memory رونمایی کرد. این حافظه باعث می‌شود تا ساختار حافظه با بازدهی بیشتری همراه شود و کامپیوتر در زمان انجام وظایف سنگین، رم کمتری نیاز داشته باشد. حال سوال اصلی این است که حافظه یکتا در کامپیوترهای اپل سیلیکون دقیقا چیست و چه وظیفه‌ای را برعهده دارد؟

تفاوت رم در کامپیوترهای معمولی و اپل سیلیکون

رم مخفف «حافظه دسترسی تصادفی» است که یکی از اعضای اصلی هر کامپیوتری به حساب میاید. این حافظه، علمکردی موقت دارد و مخزنی برای نگه‌داری داده‌های مورد استفاده توسط کامپیوتر است و سرعت بالا برای دسترسی به آن‌ها‌ ضروری است. داده‌های ذخیره شده در رم می‌تواند شامل فایل‌هایی که در لحظه باز می‌شوند یا فایل‌های مورد نیاز برای سیستم عامل باشد. به صورت سنتی، حافظه رم در یک قطعه فیزیکی قرار گرفته است که مستقیما به مادربرد متصل می‌شود.

این موضوع البته تا حدودی در M1 و سری پرو و مکس آن متفاوت است. تراشه M1 یک «چیپ روی سیستم» است که حاوی یک پکیج کامل از قطعات مختلف است. در این چیپ پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، موتور هوش مصنوعی به همراه حافظه رم قرار گرفته است. چیپ ست یا چیپ روی سیستم تا پیش از این در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز کاربرد داشت و حالا روی کامپیوترهای دسکتاپ نیز قرار دارد. اپل با اضافه کردن رم روی چیپ ست در حقیقت تلاش کرده تا سرعت دسترسی به حافظه رندوم را افزایش دهد که البته در این زمینه نیز بسیار موفق بوده است.

از طرف دیگر، پردازنده‌های گرافیکی نیز علاوه بر هسته‌های پردازشی، نیاز به حافظه‌ای ویژه دارند که معمولا به صورت جداگانه از رم در کامپیوترهای معمولی قرار می‌گیرند. با این حال اپل با به کاربردن حافظه یکتا ایده‌ای هوشمندانه را برای کامپیوترهای اپل سیلیکون پیاده‌سازی کرده است.

حافظه یکتا یا همان Unified Memory با هدف کاهش داده‌های کپی شده روی حافظه‌های موقت ساخته شده است. این حافظه می‌تواند داده‌های مورد نیاز برای CPU و GPU را به طور همزمان در خود قرار دهد. حافظه یکتا در حقیقت مجموع حافظه رم و حافظه‌ای است که پردازنده گرافیکی برای انجام کار به آن نیاز دارند و اپل با یکپارچه‌سازی آن در تراشه‌های خود کامپیوترهای اپل سیلیکون را به شکلی ویژه یکپارچه‌سازی کرده است.

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373