لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

آنچه باید درباره پارت نامبر آیفون بدانیم

آنچه باید درباره پارت نامبر آیفون بدانیم

پارت نامبر کد مخصوصی است که روی تمام محصولات الکترونیکی قرار دارد و به شناسایی و تشخیص منطقه ای که دستگاه برای آن ساخته شده کمک میکند، در واقع پارت نامبر مشخص کننده بازار مقصدی است که دستگاه برای آن بازار تولید شده است و مبدا تولید و کیفیت ساخت تمامی دستگاه ها یکسان و تحت نظارت شرکت مبدا می باشد. در این مقاله به بررسی آنچه باید درباره پارت نامبر آیفون بدانیم، پرداخته خواهد شد.
به طور کلی پارت نامبر برای کشورهایی که فروشگاه های فیزیکی دارند به هیچ عنوان دارای اهمیت نمی باشد و تنها برای کشور های ثالث و تحریم شده که عرضه مستقیم به بازار آنها از طرف اپل وجود ندارد، از اهمیت برخوردار است. به همین دلیل کد پارت نامبر آیفون در بازار ایران همواره مورد توجه قرار می گیرد.
کشور ما به دلیل تحریم های آمریکا مجبور به واردات از کشورهایی است که اپل عرضه مستقیم به آنها دارد و کد پارت نامبر به صورت دقیق نشان دهنده تعلق گوشی های آیفون به این کشور های واسط می باشد.
مثلا آیپد یا آیفونی که دارای پارت نامبر کشور هند است یعنی برای فروش و عرضه در بازار این کشور طراحی و توسعه داده شده است و حتی دفترچه راهنما و شارژر موجود در جعبه ی محصول هم، برای کشور مقصد و طبق استانداردهای موجود در این کشور عرضه می شود.
در بیشتر موارد اپل از به کارگیری قطعات سخت افزاری و تنظیمات نرم افزاری منطبق با استانداردی ثابت برای تمامی کشورها پیروی می کند به جز مواردی که قوانین و تقاضاهایی از طرف کشور مقصد برای تنظیمات و نوع قطعات سخت افزاری وجود داشته باشد، تا اپل را ملزم به رعایت آن قوانین کند. از این رو در بیشتر موارد محصولات در کشورهای مختلف دارای قابلیت های یکسان بوده و در صورت اعمال محدودیت های خاص این موضوع از طرف اپل به صورت کاملا شفاف توضیح داده می شود.
پارت نامبر بیشتر ممکن است، برای تعمیر کنندگان مهم باشد چون درصدی از تفاوت هایی که اپل در تولیدات خود برای کشورهای مختلف اعمال می کند مربوط به سخت افزار گوشی ها می باشد و تعمیرکاران برای تشخیص برخی عیوب و یا تلاش برای تعویض برخی قطعات باسیتی به پارت نامبر گوشی دقت ویژه داشته باشند.

پارت نامبر را می توان از طریق سه کاراکتر آخر مدل نامبر گوشی آیفون تشخیص داد. لیست پارت نامبر آیفون برای کشورهای مختلف به شرح جدول زیر می باشد:

پارت نامبر کشورها پارت نامبر کشورها پارت نامبر کشورها
A کانادا GH مجارستان PY اسپانیا
AA امارات GP پرتغال QB روسیه
AB عربستان، امارات، قطر، اردن و مصر HB  اسرائیل QN سوئد، دانمارک، ایسلند، نروژ
AE امارات، بحرین، کویت، قطر و عربستان HC مجارستان، بلغارستان QL اسپانیا، ایتالیا، پرتغال
AH بحرین و کویت HN , IN هند RK قزاقستان
B بریتانیا و ایرلند IP ایتالیا، پرتغال RM روسیه، قزاقستان
BG بلغارستان ID اندونزی RO رومانی
‌BR برزیل J , JP ژاپن RP, RS, RU روسیه
BT بریتانیا K سوئد RR روسیه، مولداوی
BZ برزیل KH کره جنوبی، چین SE صربستان
C , CL کانادا KN دانمارک، نروژ SL اسلواکی
CH چین KS فنلاند، سوئد SO آفریقای جنوبی
CI پاراگوئه LA کلمبیا، پرو، اکوادور و کشورهای آمریکای مرکزی بجز مکزیک SU , UA اوکراین
CM مجارستان، کرواسی LE آرژانتین T ایتالیا
CR کرواسی LL ایالات متحده آمریکا TA تایوان
CS اسلواکی، جمهوری چک LP لهستان TH تایلند
CN اسلواکی LT لیتوانی TU ترکیه
CZ جمهوری چک LV لتونی TY ایتالیا
D , DM آلمان LZ پاراگوئه، شیلی، اروگوئه VC کانادا
DN اتریش، آلمان، هلند MG مجارستان VN ویتنام
E مکزیک MM مونتنگرو، آلبانی، مقدونیه X استرالیا، نیوزلند
EE, ET استونی MO ماکائو، هنگ کنگ  Y اسپانیا
EL استونی، لتونی MY مالزی ZA سنگاپور
ER ایرلند ND هلند ZD لوکزامبورگ، اتریش، بلژیک، موناکو، آلمان، فرانسه، هلند، سوئیس
F فرانسه NF بلژیک، فرانسه، لوکزامبورگ، پرتغال ZG دانمارک
FB فرانسه، لوکزامبورگ PK لهستان، فنلاند ZO بریتانیا
FD اتریش، لیختن اشتاین، سوئیس PL , PM لهستان ZP هنک کنگ، ماکائو
FS فنلاند PO پرتغال ZQ جامائیکا
GB , GR یونان  PP فیلیپین

راه تشخیص پارت نامبر از روی جعبه گوشی و در بخش تنظیمات گوشی به این صورت است که

 از طریق جعبه گوشی به توضیحات پشت جعبه گوشی مراجعه کرده و بخش انتهایی مدل نامبر نوشته شده در پشت گوشی را بخوانید.

آنچه باید درباره پارت نامبرهای آیفون بدانیم

برای دیدن پارت نامبر درون گوشی به App Setting آیفون رفته و از طریق بخش General می توانید وارد گزینه About که حاوی اطلاعات گوشی است، شوید و در آنجا Model Number را مشاهده کنید.

آنچه باید درباره پارت نامبرهای آیفون بدانیم

بررسی برخی تفاوت ها در پارت نامبرهای آیفون

پارت نامبرها در برخی موارد تفاوت هایی در سخت افزار آیفون را به همراه دارد به عنوان مثال گوشی های تولید آمریکا که دارای پارت نامبر LLA هستند یک تفاوت اساسی در اسلات های مربوط به سیم کارت خود با گوشی های آیفون تولید شده با پارت نامبر CH و ZP دارند این تفاوت به دلیل استفاده از اسلات سیم کارت الکترونیک یا eSIM در ساختار ورودی پارت نامبر LLA می باشد وگرنه هر دو نوع آیفون تولید شده برای چین و آمریکا به صورت دو سیم کارت می باشند. اما چون در ایران سیمکارت های eSIM پشتیبانی نمی شوند آیفون های دارای پارت نامبر LLA به عنوان گوشی تک سیم کارت طلقی می شوند. از سوی دیگر گوشی های پارت چین و هنگ کنگ که برای این دو کشور تولید می شود دارای دو اسلات سیمکارت فیریکی و معمولی می باشد که قابل پشتیبانی در ایران هستند و از این رو گوشی های آیفون CH و ZP به صورت یک گوشی دو سیم کارت شناخته می شوند.

پارت نامبرهای رایج در ایران و آنچه باید درباره پارت نامبر آیفون بدانیم

در قسمت زیر به بررسی برخی ویژگی های پارت نامبرهای رایج برای آیفون در ایران می پردازیم و محدودیت ها و معیاب برخی از آنها را بررسی می کنیم:

پارت نامبر چین

این پارت نامبر که بسیار در ایران رایج است در مورد استفاده از برخی  نرم افزارها مانند FaceTime دارای محدودیت است و این موضوع به علت سیاست های کشور چین و قوانین امنیتی این کشور می باشد، اما به لحاظ سخت افزاری از تمامی ویژگی های توسعه یافته توسط اپل پشتیباینی می کند و به صورت یک گوشی دو سیم کارت در دسترس است.

پارت نامبر امارات

اکثر گوشی های دارای پارت امارات به صورت دو سیم کارت عرضه می شوند، اما در برخی مواقع محدودیت های نرم افزاری که از سوی دولت این کشور اعمال می شود، عملکرد برخی از  سیستم های نرم افزاری را تحت تاثیر قرار می دهد ولی در حال حاضر هیچ نوع محدودیتی از سوی دولت امارات روی محصولات اپل اعمال نمی شود.

پارت نامبر هنگ کنگ

پارت نامبر هنگ کنگ پر طرفداران ترین و رایج ترین پارت نامبر آبفون است که به صورت دو سیم کارت و بدون هیچ نوع محدودیت نرم افزاری قابل دسترس در ایران می باشد و تمامی استانداردهای اپل در این مدل از گوشی ها اعمال می شود.

پارت نامبر ژاپن

به لحاظ سخت افزاری چون در آیفون های سفارش ژاپن یک اسلات سیم کارت الکترونیکی وجود دارد همانند گوشی های پارت نامبر آمریکا در بازار ایران به عنوان آیفون تک سیم کارت شناخته می شود. از طرف دیگر پارت ژاپن یک ویژگی نرم افزاری خاص را دارد و  آن قطع نشدن صدای شاتر دوربین است که حتی اگر کاربر گوشی خود را سایلنت نیز کند این صدا قطع نمی شود و این موضوع به دلیل قوانین اجتماعی این کشور می باشد.

پارت نامبر بریتانیا و ZP اروپا

آیفون هایی که به سفارش بریتانیا و برخی کشورهای غرب اروپا تولید می شوند به دلیل داشتن یک اسلات سیم کارت الکترونیک در ایران تک سیم کارت محسوب می شوند. در زمینه نرم افزاری نیز هیچ نوع محدودیتی از طرف این کشورها اعمال نمی شود.

پارت نامبر سنگاپور

آیفون های پارت نامبر سنگاپور نیز همانند هنک کنگ، بدون هیچ نوع محدودیت نرم افزاری و به صورت دو سیم کارت در دسترس کاربران ایرانی قرار دارند.

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر از سایت اپل مراجعه کنید:

iPhone model number country code

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420