دکمههای انطباق پذیر R2 و L2 که با عنوان دکمههای ماشه نیز شناخته میشوند، بخش کلیدی کارکرد هپتیک در دسته DualSense هستند کهکاربران را با عملکرد شگفت آور آن مواجه میکند.
عرضه PS5 و استفاده از آن در بازی Astro’s Playroom، به کاربران قابلیتهای بالای کنترلر حیرت آور دوال سنس را نشان داده است.
شرکت سونی در توسعه کنترلر PS5 از هپتیک فیدبک استفاده کرده که با استفاده از دکمههای انطباق پذیر، کاربر را در فضای بازی Astro’s Playroom قرار میدهد و حسی فوق العاده را ارائه میدهد.
اگرچه ویژگی جدید دسته DualSense را میتوان یک لرزش فانتزی در نظر گرفت ولی تجربهای که کاربر با این کنترلر جدید کسب میکند بسیار فراتر از بازی با نینتندو سوئیچ، کنترلر ایکس باکس و موارد موجود در گوشیهای هوشمند مدرن خواهد بود.
در یک کالبد شکافی دسته که اخیراً انجام شده، عملکرد داخلی این دکمهها نشان داده شده است. ماشههای انطباق پذیر از فشار موجود روی یک موتور دندهای مخصوص استفاده میکنند. اگر جریانی از موتور عبور نکند ماشهها بهطور عادی کار میکنند و به محض ایجاد جریانی از طریق موتور، در ماشهها کشش و مقاومت تولید میشود.
این حالت مثل کشیدن طنابی میماند که در تمام سطوح حرکت میکند و از طرفی تنش فنر مانند را در ماشهها احساس میکنید. بازی Astro’s Playroom بهترین نسخه نمایشی است که برای کنترلر جدید در حال حاضر ارائه شده است ولی بازیهای بیشتری در راه است که از دسته DualSense بتوان استفاده به خصوصی کرد.
در بازی Fortnite برای اینکه بازیکنان حس کنند سلاحهای مختلفی دارند و ماشهها با آنها منطبق هستند، از هپتیک فیدبک در دستهها استفاده میکند.
گفتنی است که در بازی NBA 2K21 با افت انرژی بازیکن، دکمههای انطباق پذیر تغییر کرده و مقاومت بیشتری در دکمه سرعت ایجاد میکند.
کنترلر PS5 با این قابلیتها خواهد درخشید و به نظر میرسد بازیهای دیگر هم به این ویژگی جدید و جذاب علاقهمند هستند. در صورتی که توسعه کنترلر جدید ادامه داشته باشد کاربران این بازی میتوانند مطمئن شوند که با تجربههای متفاوت و جالبتری از نسل بعدی مواجه شوند.