لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

آیا اپل سیلیکون بازار کامپیوترها را متحول کرده است؟

آیا اپل سیلیکون بازار کامپیوترها را متحول کرده است؟

یک سال از رونمایی اولین نسل کامپیوترهای اپل سیلیکون با پردازنده‌های M1 می‌گذرد و حالا سوال این است که آیا اپل با تولید و عرضه این محصولات توانسته صنعت تولید کامپیوترهای شخصی را متحول کند؟

اپل در جریان WWDC 2020 که در تابستان ۱۳۹۹ برگزار شد خبر از یک پروژه بزرگ برای عرضه نسل جدید کامپیوترهای مک با پردازنده‌های اختصاصی خود را داد که برپایه معماری ARM توسعه‌ داده شده بودند. در طول یک سال گذشته اپل طی این پروژه مک بوک‌های پرو و ایر ۲۰۲۰، آیمک ۲۴ اینچی، آیپد پرو M1 و مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی سال ۲۰۲۱ را آماده عرضه به بازار کرده است. حال دیدگاه بسیاری از تحلیلگران بر این است که شرکت اپل از همین حالا با رونمایی از محصولات جدید مبتنی بر اپل سیلیکون بازار تولید کامپیوترهای شخصی را متحول کرده است.

شکست شرکت‌های دیگر در تولید کامپیوترهای کم‌مصرف

بدون شک اپل اولین شرکتی نیست که کامیپوترهای مدرن امروزی را با پردازنده‌های arm تولید کرده است. تا پیش از این شرکت‌های تولید کننده لپ‌تاپ‌ و کامپیوترهای همراه، تلاش کرده بودند تا محصولاتی کم مصرف را تولید کنند. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده کامپیوترهای همراه همواره از مصرف زیاد انرژی توسط پردازنده‌های اینتل ناراضی بودند. از طرف دیگر AMD نیز به عنوان رقیب اصلی اینتل، محصولات آن‌چنان بهینه‌تری را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌داد و برعکس چالش‌های بیشتری را همراه خود داشت.

شاید «کامپیوترهای شخصی همیشه متصل» (Always Connected PCs) را بتوان آخرین تلاش‌ جدی و البته نافرجام شرکت‌های تولیدکننده پی‌سی‌ها در زمینه عرضه محصولات مبتنی بر arm دانست. مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ طی همکاری با کوالکام پروژه‌ توسعه یک نسخه‌ خاص از سیستم عامل ویندوز را برای اجرا روی پردازنده‌های اسنپ‌دراگون آغاز کرد که در نهایت در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منجر به عرضه Always Connected PCs در بازار شد. با این حال عدم تعادل در بازدهی و مصرف انرژی قبل از آغاز این پروژه نیز قابل پیش‌بینی بود و کامپیوترهای ویندوزی تولید شده با پردازنده‌های کوالکام بازدهی و عمرباتری مطلوب کاربران را نداشتند. این موضوع باعث شد تا جایگاه پردازنده‌های پرمصرف اینتل در لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای همچنان باقی بماند.

موفقیت اپل سیلیکون برای تثبیت جایگاه arm در کامپیوترهای شخصی

از طرف دیگر شرکت اپل در اولین تلاش خود برای عرضه کامپیوترهای مبتنی بر arm به یکباره انحصار پردازنده‌های اینتل را برای تولید دستگاه‌های قدرتمند و البته بهینه‌تر شکست. اپل در زمان رونمایی از محصولات مبتنی بر تراشه M1 این اطمینان را به مشتریان خود داد که پشتیبانی طولانی مدت از این دستگاه‌ها خواهد کرد و با استفاده از Rosetta 2 کاربران هیچ محدودیتی برای اجرای نرم افزارهای گذشته خود نخواهند داشت. این در حالی است که هیچ یک از محصولات پیشین توان دادن چنین اطمینانی را  به مشتریان خود نداشتند.

کامپیوترهای M1 بازدهی نسبتا مشابه با کامپیوترهای کم‌مصرف اینتلی دارند؛ با این حال میزان مصرف انرژی آن‌ها به شدت پایین است و همین موضوع باعث می‌شود تا کاربران برای مدت زمانی طولانی‌تر

اپل در سال ۲۰۲۱ نیز با رونمایی از M1 Pro و M1 Max موفقیت خود را برای همیشه در برابر اینتل تثبیت کرد؛ این تراشه‌های جدید نه تنها همانند M1 مصرف کمی برای استفاده طولانی مدت از باتری داشتند، بلکه توان پردازش مرکزی، گرافیکی و البته هوش مصنوعی فوق‌العاده‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آوردند.

این موضوع در نهایت باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های تولید کننده کامپیوترهای شخصی به فکر بازگشت به پروژه‌های خود در زمینه ساخت پی‌سی‌های مبتنی بر پردازنده‌های arm بیافتند. اما در حال حاضر و در شرایط کنونی هیچ یک از آن‌ها تا به امروز ایده‌ای موفقیت‌آمیز برای پیاده‌سازی این ایده را نداشته‌اند.

نتیجه‌گیری

اپل تولید M1، M1 Pro و M1 Max توانست ایده‌ چندین ساله تولیدکنندگان پی‌سی برای ساخت محصولات مبتنی بر arm را با واقعیت پیوند بزند. این پروژه در حقیقت اولین گام موفق در یک پروژه چندساله بود که به شکلی متفاوت امکان عرضه محصولات کم‌مصرف را فراهم می‌کرد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که پروژه اپل سیلیکون، آغازی برای تحول در تعریف کامیپوترهای شخصی خواهد بود.

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420