Warning: Undefined array key "HTTP_REFERER" in /home/magapplenic/public_html/wp-content/plugins/wp-favorite-posts/wp-favorite-posts.php on line 129
لینوکس به صورت «یک کامپیوتر ابتدایی» روی مک M1 قابل اجرا شد 【ℕICMag】

لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

لینوکس به صورت «یک کامپیوتر ابتدایی» روی مک M1 قابل اجرا شد

لینوکس به صورت «یک کامپیوتر ابتدایی» روی مک M1 قابل اجرا شد

یک سال پس از آغاز پروژه پورت کردن سیستم‌عامل‌های لینوکسی روی کامپیوترهای مک M1 توسعه دهندگان این پروژه اعلام کرده‌اند که لینوکس به صورت یک کامپیوتر ابتدایی دسکتاپ قابل اجرا روی تراشه‌های M1 شده است.

در اواخر ژوئن سال جاری میلادی بود که توسعه دهندگان این پروژه اعلام کردند که کرنل لینوکس برای اجرای بومی و کاملا سازگار با تراشه پردازشی M1 آماده شده است. اما همچنان عرضه سیستم‌عامل‌های مبتنی بر این کرنل در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در این میان توسعه دهندگان اعلام کرده‌اند که در نسخه ۵.۱۶ نرم افزارهای خود توانسته‌اند به امیدهای جدیدی برای اجرای کاملا سازگار لینوکس روی مک دست پیدا کنند.

تا پیش از این بسیاری از سیستم‌عامل‌های مبتنی بر هسته‌ لینوکس که برای پردازنده‌های ARM توسعه داده شده بودند امکان اجرا روی کامپیوترهای مک M1 را پیدا رکده بودند. اما وجود برخی از مشکلات نظیر عدم پشتیبانی از شتاب‌دهی GPU، عدم امکان سازگاری برخی از درایورهای PCIe و درایورهای دیگر سخت افزارهای تعبیه شده در مک M1 محدودیت‌های ویژه‌ای را ایجاد کرده بود. با این حال مشخص شده است که توسعه دهندگان سیستم‌عامل‌های لینوکسی در تلاش هستند تا محدودیت‌های اخیر را هر چه سریع‌تر از سر راه بردارند و بتوانند به صورت بهینه و سریع امکان اجرای بهینه سیستم عامل‌های لینوکسی را فراهم بیاورند. گفتنی است که برخی از محدودیت‌های ویژه لینوکس‌های امروزی که روی مک‌های M1 ایجاد می‌شود شامل وجود لگ در نمایش محتوای 4K عدم امکان اتصال برخی از دستگاه‌های جانبی اکسترنال و موارد دیگر در زمانی است که کامپیوترهای مک مبتنی بر M1 سیستم‌عامل‌های لینوکسی را اجرا می‌کنند.

اپل از سال ۲۰۲۰ میلادی فرایند توسعه و عرضه سیستم عامل‌های مک مبتنی بر M1 را آغاز کرد و در جریان اکتبر ۲۰۲۱ میلادی از محصولات اولیه مبتنی بر این پردازنده رونمایی کرد. از زمان تا به امروز توسعه‌دهندگان لینوکس در تلاش هستند تا مک بوک‌های مبتنی بر M1 را آماده اجرای لینوکس کنند که البته هنوز چالش‌های زیادی در این زمینه باقی مانده است.

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420