لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

۱۵ مشخصه که آیفون نسل اول از آن‌ها بی‌بهره بود

۱۵ مشخصه که آیفون نسل اول از آن‌ها بی‌بهره بود

فردا پانزدهمین سالگرد عرضه آیفون نسل اول است که در جریان کنفرانسی ویژه توسط استیو جابز رونمایی شد. حال وب سایت Macrumors به مناسبت این رویداد، ۱۵ وظیفه‌ای که آیفون نسل اول قادر به انجام آن‌ها نبود؛ اما کاربران آیفون‌های امروزی از آن‌ها استفاده می‌کنند را معرفی کرده است.

آیفون نسل اول یک تلفن‌ هوشمند قدرتمند همراه با نمایشگر لمسی ویژه بود که در زمان خودش، یک انقلاب بزرگ در صنعت تولید تلفن‌های همراه به حساب می‌آمد. در آن زمان اغلب تلفن‌های پیشرفته با عنوان feature phone در بازار عرضه می‌شدند که شرکت‌هایی نظیر موتورولا و نوکیا پرچمداران این صنعت به شمار می‌آمدند.

استیو جابز آیفون نسل اول را به عنوان ترکیبی از یک تلفن همراه که امکان برقراری ارتباط از طریق اینترنت با فناوری Edge را دارد معرفی کرد که در عین حال می‌تواند تمامی کارهای یک ایپاد را نیز برای کاربران خود انجام دهد. در آن زمان بسیاری از قابلیت‌هایی که امروزه در تلفن‌های هوشمند آیفون دیده می‌شوند، در آیفون نسل اول ارائه نشده بود که در ادامه به ۱۵ مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • اپ استور

شاید از این موضوع تعجب کنید که آیفون نسل اول امکان دریافت هیچ اپلیکیشنی را نداشت. در حقیقت اپل اپ استور را در زمان عرضه آیفون نسل اول در نظر نگرفته بود و در آن زمان قرار هم نبود که این تلفن هوشمند امکان نصب نرم افزار دیگری غیر از ابزارهای از پیش نصب شده را داشته باشد. کاربران در زمان خرید این گوشی هوشمند صرفا به اپلیکیشن‌های پیش‌فرض مثل  Weather، Notes، Calendar، Photos و Calculator دسترسی داشتند. اپل یک سال بعد، یعنی در جولای ۲۰۰۸ اپ استور را معرفی کرد که نکته جالب این بود که استیو جابز با عرضه آن مخالف بود! جابز بر این باور بود که اگر اپلیکیشنی قرار است در آیفون عرضه شود، باید فقط و فقط توسط توسعه‌دهندگان خود اپل ارائه شود و عرضه اپ استور باعث همکاری با توسعه‌دهندگان دیگر در زمینه عرضه اپلیکیشن‌های شخص ثالث آماتور و در نهایت اختلال در تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای می‌شود که اپل برای کاربران خود در نظر گرفته است.

  • کپی پیست

آیفون نسل اول فاقد قابلیت کپی و پیست کردن متن‌ها و نوشته‌ها بود. اپل در سال ۲۰۰۹ و بعد از عرضه نسل سوم آیفون به این فکر افتاد که عرضه کپی و پیست در یک تلفن هوشمند می‌تواند کاربردی باشد و بسیاری از کارها را تسهیل دهد.

  • دوربین جلویی

اگر از کاربران آیفون‌های قدیمی باشید حتما می‌دانید که تا پیش از عرضه ایفون ۴ در سال ۲۰۱۰ امکان گرفتن عکس سلفی به آیفون اضافه نشده بود. در حقیقت اپل هیچ‌ دوربینی در بخش جلویی آیفون در نظر نگرفته بود. در سال ۲۰۱۰ البته آیفون ۱۴ مجهز به دوربین جلویی برای برقراری تماس فیس تایم و عکس‌برداری سلفی شد.

  • فیلم‌برداری

شاید باورش سخت باشد که آیفون نسل اول که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد، با وجود داشتن دوربین، امکان فیلم‌برداری نداشت و فقط برای عکاسی ساخته شده بود. اپل تازه در سال ۲۰۰۹ میلادی امکان فیلم برداری را در آیفون 3GS عرضه کرد.

  • فلاش برای دوربین و چراغ‌قوه

دوربین آیفون نسل اول فاقد چراغ فلاش بود و کاربران امکان استفاده از آن برای عکاسی در نور کم یا به عنوان چراغ قوه را نداشتند. بعد از اینکه اپ استور عرضه شد و آیفون نسل اول با دریافت آپدیت iPhoneOS امکان دسترسی به اپ استور را پیدا کرد، برخی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن چراغ‌قوه برای آن عرضه کردند که صرفا نمایشگر را به رنگ سفید تغییر می‌داد تا بتوان در محیط‌های تاریک به عنوان چراغ قوه از آن استفاده کرد.

  • مکان‌یابی از طریق GPS

هر چند که آیفون نسل اول با اپلیکیشن پیش‌فرض گوگل مپ عرضه شده بود، اما امکان مکان یابی از طریق GPS را نداشت. اپل یک سال بعد از این آیفون، یعنی در آیفون 3G در سال ۲۰۰۸ امکان دسترسی به GPS را فراهم کرد.

  • امکان تغییر و شخصی‌سازی وال‌پیپر صفحه هوم

هر چند که اپل همیشه با شخصی‌سازی کلی آیفون مشکل داشته، اما آیفون نسل اول حتی امکان دسترسی به والپیپرهای صفحه هوم را هم نداشت. این قابلیت در آی او اس ۴ عرضه شد که آن هم از لحاظ فنی امکان نصب روی آیفون نسل اول را نداشت.

  • پشتیبانی از اپراتورهای تلفن همراه

یکی از دلایل محدود بودن عرضه و فروش آیفون نسل اول عدم پشتیبانی از اپراتورهای تلفن همراه بود. در حقیقت اپل برای تولید این آیفون، تا حدودی محافظه‌کارانه عمل کرده بود و با سرمایه‌گذاری و همکاری یک اپراتور تلفن همراه، یعنی AT&T آیفون نسل اول را به بازار عرضه کرده بود. اپل زمان عرضه اولیه آیفون نسل اول اقدامی برای فروش آیفون آنلاک با امکان برقراری ارتباط در اپراتورهای بین‌المللی را فراهم نکرده بود، با این حال این شرکت مدتی بعد به فکر فروش آیفون در سراسر دنیا افتاد و نسل آنلاک این تلفن هوشمند را نیز به بازار عرضه کرد.

  • MMS

آیفون نسل اول فقط و فقط از پیام متنی یا همان اس‌ام‌اس پشتیبانی می‌کرد. هیچ قابلیتی برای ارسال عکس یا ویدیو یا هر محتوای رسانه‌ای از طریق این تلفن هوشمند در نظر گرفته نشده بود. حتی بعدها که اپل با آیفون 3G و 3GS این قابلیت را به کاربران ارائه داد، آیفون نسل اول از آن بی‌بهره بود و آپدیت‌ها چنین امکانی را برای کاربران آن فراهم نمی‌کردند.

  • دستیار دیجیتالی سیری

دستیار دیجیتالی سری در آیفون ۴ اس معرفی و عرضه شد و تا پیش از آن چنین قابلیتی در آیفون عرضه نشده بود. البته برخی از اپلیکشن‌های شخص ثالث دستیارهای دیجیتالی نه چندان با کیفیت با عملکرد ضعیف را عرضه کرده بودند.

  • تاچ آیدی و فیس آیدی

سیستم احراز هویت بیومتریک اپلین بار در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک گزینه کاربردی به آیفون اضافه شد. آیفون ۵ اس در سال ۲۰۱۳ اولین گوشی هوشمند اپل با تاچ ایدی و آیفون X اولین گوشی هوشمند اپل با پشتیبانی از فیس آیدی بود که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد.

  • اتصال لایتنینگ

تا پیش از اتصال لایتنینگ درگاه ۳۰ پین اختصاصی اپل امکان شارژ و انتقال داده را به کاربران آیفون می‌داد. لایتنینگ در آیفون ۵ به بعد آماده عرضه شد و هنوز هم در آیفون‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نمایشگر رتینا

آیفون‌های نسل اول همگی با نمیاشگر‌هایی نسبتا عادی تولید شده بودند. اپل در سال ۲۰۱۰ و در آیفون ۴ بود که اولین بار از نمایشگر رتینا در یک تلفن هوشمند استفاده کرد.

  • شارژ بی‌سیم

شارژ بی‌سیم یک قابلیت جدید است که تنها چهار سال از عمر آن می‌گذرد. اپل در سال ۲۰۱۷ از شارژ بی‌سیم در آیفون ۸ و ۸ پلاس و آیفون X رونمایی کرد.

  • مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار

آیفون نسل اول هیچ گونه مقاومتی در برابر نفوذ آب یا گرد و غبار نداشت. اپل رفته رفته در توسعه ایفون‌ها از استاندارد IPXX استفاده کرد. آیفون ۶، آیفون ۶ اس و آیفون ۷ آغازگر افزایش سطح مقاومت این تلفن‌های هوشمند در برابر نفوذ آب بودند و حالا نیز آیفون‌های جدید مجهز به استاندارد IP68 هستند.

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420