لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

امکانات جدید macOS 15 و iPadOS 18 برای مک و آیپد

امکانات جدید macOS 15 و iPadOS 18 برای مک و آیپد

شرکت اپل در جریان کنفرانس جهانی توسعه دهندگان WWDC24 که در روز 10 ژوئن برگزار شد، به رونمایی از طیف وسیعی از رابط های کاربری و سرویس های نرم افزاری جدید پرداخت، این مجموعه از سیستم عامل ها که برای دسته خاصی از دستگاه ها و تجهیزات تولید اپل نظیر آیفون، آیپد و کامپیوتر های مک عرضه شده, و شرکت اپل تلاش نموده تا امکانات و قابلیت هایی کاربردی، جذاب و هوشمندانه را در اختیار کاربران محصولات خود قرار دهد. از جمله مهمترین این رابط های کاربری می توان به عرضه سیستم عامل 15 macOS برای انواع مدل های مک بوک و کامپیوترهای رومیزی مک، و سیستم عامل 18 iPadOS برای انواع مدل های آیپد اشاره کرد. در ادامه به بررسی امکانات جدید macOS 15 و iPadOS 18 برای مک و آیپد خواهیم پرداخت.

از سوی دیگر تمامی رابط های کاربری و طیف وسیعی از اپلیکیشن ها در پلتفرم های مختلف مجهز به سرویس هوش مصنوعی تحت عنوان Apple Intelligence شده اند، این سرویس که به صورت کاملا امن توسط متخصصان اپل توسعه یافته، امکانات بی سابقه ای را از طریق برخی اپلیکیشن ها و همچینن دستیار صوتی Siri در اختیار کاربران قرار می دهد.

بررسی امکانات iPadOS 18

اپل در بیشتر موارد زمانی که یک بروزرسانی را برای گوشی های آیفون عرضه می کند به صورت متناسب و هماهنگ با قابلیت های آن برای آیپد نیز یک رابط کاربری تحت عنوان iPadOS را معرفی می کند. نسخه ‌iPadOS 18 که در جریان رویداد WWDC24 معرفی شد بیشتر قابلیت های معرفی شده برای iOS 18 (که در مقاله قبلی مورد بحث قرار گرفت) را دارد، این قابلیت های مشترک شامل گزینه های زیر می شود:

  • امکان شخصی سازی Control Center و اضافه و کم کردن گزینه های مختلف 
  • امکان ایجاد چیدمان دلخواه آیکون اپلیکیشن ها و تغییر رنگ بندی آنها در فضای Home Screen امکانات جدید macOS 15 و iPadOS 18 برای مک و آیپد
  • تغییرات اساسی در فضای اپلیکیشن Photos برای نمایش هوشمندتر گالری تصاویر کاربر
  • بهره گیری از سرویس هوش مصنوعی در دستیار صوتی Siri جهت دسترسی سریعتر به امکانات موجود در فضای اپلیکیشن های مختلف و یا انجام برخی از کارهای پر تکرار در فضای دستگاه (نظیر جابجایی فایل بین پوشه ها)با داد دستورات صوتی
  • همچین برخی تغییرات کوچک نیز در فضای Safari و Maps که عملکرد اپلیکیشن را جذاب تر از قبل می سازد.

امکانات جدید macOS 15 و iPadOS 18 برای مک و آیپد

اپل برای نخستین بار اپلیکیشن ماشین حساب را برای آیپد معرفی نمود و برای تکمیل قابلیت های آن یک اپ جدید و در کنار آن یک فضای یادداشت گذاری علمی تحت عنوان Math Notes را ارائه کرد، فضای این اپ جدید به صورت کامل توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می شود، به این صورت که هر نوع دست نوشته عددی، متغیر یا پارامتر ریاضیاتی به صورت هوشمند شناسایی شده، و پاسخ هر نوع معادله ریاضیاتی و محاسبات با هر نوع عملگر، در قالب جواب متغیر برای کاربرر. نمایش داده می شود. همچنین این اپ قابلیت رسم انواع نمودار و گراف های استاندارد، مبر مبنای مقادیر متغیرها و پارامترهای تعریف شده و متناسب با یادداشت گذاشته شده را برای کاربران فراهم آورده است.

امکانات جدید macOS 15 و iPadOS 18 برای مک و آیپد

در ارتباط با عملکرد اپل پنسل پرو نیز قابلیت هایی در فضای اپلیکیشن های Notes، FreeForms و Math Notes توسعه یافته که به هوشمندتر شدن فرایند یادداشت گذاری کمک دو چندان می کند. به عنوان نمونه می توان به راحتی کلمات یادداشت شده را حذف یا جابجا کرد، بدون آنکه نظم نوشته بهم بخورد و یا دست خط کاربر را بر مبنای یک فونت پیش فرض اصلاح می کند تا جلوه نوشته جذاب تر از گردد.

نسخه iPadOS 18 سازگار با آیپد های پروهای نسل 3 به بعد، آیپد های ایر نسل 3 به بعد، آیپد های پایه نسل 7 به بعد و آیپد مینی های نسل 5 به بعد طراحی و عرضه شده و قابلیت های مربوط به هوش مصنوعی تنها برای آیپد های مجهز به پردازنده سری M قابل استفاده است.

برای اطلاعات بیشتر به لینک سایت اپل مراجعه کنید:

iPadOS 18 Preview

بررسی macOS 15

شرکت اپل در پانزدهمین نسل از رابط های  کاربری کامپیوتر های مک امکانات متنوع و هوشمندی را جای داده است و تلاش نموده تا ارتباطی یکپارچه تر با سایر پلتفرم ها نظیر آیفون و آیپد را از طریق کامپیوتر های مک ایجاد شود.

امکانات جدید macOS 15 و iPadOS 18 برای مک و آیپد

سیستم عامل macOS 15 که از سوی مدیران اپل Sequoia نام گرفته دارای قابلیت اشتراک گذاری صفحه نمایش آیفون با دسترسی کامل می باشد، به نحوی که صفحه نمایش آیفون و کلیه اپلیکیشن ها با ابعاد نمایش داده شده روی گوشی در صفحه نمایش مک بوک یا آیمک به صورت کاملا داینامیک ظاهر می شود و می توان با استفاده از ترکپد و مجیک کیبورد به فعالیت در فضای داخلی آیفون پرداخت، و تمامی فرایند کنترل فضای داخلی آیفون را می توان در وضعیت استند بای بودن گوشی انجام داد.

امکانات جدید macOS 15 و iPadOS 18 برای مک و آیپد قابلیت دیگر macOS 15 که به نمایش بهتر صفحات اپلیکیشن های فعال در فضای مک کمک می کند، امکان چیده شدن و مرتب سازی صفحات به صورت موزائیکی در کنار یکدیگر است. که در واقع مکمل قابلیت های گرافیکی نسخه Sonoma برای نمایش صفحات اپلیکیشن ها است. برای استفاده از این قابلیت تنها کافی است که صفحه مدنظر را به گوشه صفحه نمایش درگ کنید تا بلافاصله این صفحه در کنار سایر صفحات فعال دیگر قرار گیرد.

همچنین برای برنامه هایی نظیر FaceTime کاربر می توان پس زمینه تصویر خود را حذف و پس زمینه دلخواه را با کیفیت نمایشی بسیار بالا به اشتراک بگذارد، قابلیت دیگر اشتراک گذاری کل صفحه نمایش در زمان چت تصویری به صورت زنده در کنار تصویر نمایش داده شده از کاربر می باشد. در فضای اپلیکیشن هایی نظیر Safari قابلیت های هوشمندی به کار گرفته شده ، که از آن جمله می توان به نمایش بخش هایی از صفحه وب که بیشتر در فضای اینترنت مورد جستجو قرار گرفته و همچنین تقویت مدیا پلیر درون نرم افزار با قابلیت پخش ویدئو آنلاین در ابعاد دلخواه و محل مشخص از صفحه نمایش، از سایر امکانات مرورگر اپل در فضای macOS Sequia می باشد.

امکانات جدید macOS 15 و iPadOS 18 برای مک و آیپد

قابلیت دیگر در بروزرسانی جدید سیستم عامل مک امکان مدیریت پسوردهای مختلف متعلق به کاربر در پلتفرم ها و نرم افزارهای گوناگون تحت پوشش اپل است که به صورت کاملا امن و شخصی سازی شده می توان پسورد دستگاه های مختلف را از طریق یک اپل آیدی کنترل نمود.

در نهایت نیز این بروزرسانی از سری macOS برای انواع مک بوک ایر های سری 2020 به بعد، مک بوک پرو های 2018 به بعد، آیمک های 2019 به بعد، مک استدیو 2022 به بعد و مک مینی 2018 به بعد و مک پرو 2019 به بعد قابل نصب و پیاده ساز می باشد، اما باید به این نکته توجه داشت که قابلیت های مربوط به هوش مصنوعی تنها برای کامپیوتر های مجهز به پردازنده سری M در دسترس خواهد بود. 

برای اطلاعات بیشتر به لینک سایت اپل مراجعه کنید:

macOS Sequoia Preview

 

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت