لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

تفاوت پردازنده M1 با پردازنده اینتل چیست؟

تفاوت پردازنده M1 با پردازنده اینتل چیست؟

شرکت اپل در اواخر سال 2020 از مدل‌های جدیدی کامپیوترهای مک رونمایی کرد که با پردازنده‌های M1 آماده عرضه شده بودند. پردازنده‌های M1 به صورت اختصاصی توسط اپل طراحی و ساخته شده‌اند، حال سؤال این است که تفاوت این پردازنده‌ها با تراشه‌های تولید شده توسط اینتل چیست؟ در این مطلب به زبانی ساده تفاوت پردازنده M1 با پردازنده اینتل را توضیح خواهیم داد.

پردازنده M1 با معماری ARM تولید شده است:

مهم‌ترین مشخصه تراشه‌های انحصاری اپل که در مک‌های جدید به کاررفته به معماری آن‌ها برمی‌گردد که برپایه ARM است. معماری ARM تا پیش از این در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها مثل آیفون و آیپد هم مورد استفاده قرار گرفته بوده است.

این تراشه‌ها مصرف انرژی کمتر و در عین حال تولید حرارت کنترل شده تری دارند. در نتیجه این موضوع مصرف باتری دستگاه‌های مبتنی بر این پردازنده‌ها بهینه‌تر است و حرارت کمتری در اجرای نرم‌افزارهای مختلف تولید می‌شود.

این در حالی است که پردازنده‌های سری Core i5 و Core i7 که اغلب در دستگاه‌های مک قبلی استفاده می‌شدند، مصرف بیشتری از انرژی خواهند داشت.

;​آیا می‌توان همه نرم افزارها را با پردازنده M1 اجرا کرد؟

پاسخ این سؤال منفی است؛ پردازنده‌های M1 به دلیل معماری متفاوت نمی‌توانند نرم‌افزارهای توسعه یافته برای پردازنده‌های اینتلی را اجرا کنند. این مسئله به معنای آن است که نرم‌افزارهای توسعه یافته برای کامپیوترهای مک مبتنی بر اینتل در کامپیوترهای مبتنی بر M1 به صورت مستقیم اجرا نخواهند شد.

اما اپل این مشکل را به شکلی کاملاً متفاوت برطرف کرده است تا کاربران محدودیتی در اجرای نرم‌افزارهایی که تا پیش از این برای پردازنده‌های اینتل توسعه داده شده‌اند نداشته باشند. برای انجام این کار اپل ابزار انتقال و ترجمه Rosetta 2 را توسعه داده است که به صورت مستقیم ترجمه و اجرای کدها را بر عهده دارد.

به عبارت دیگر، اپلیکیشن‌هایی که برای پردازنده‌های اینتل توسعه داده شده‌اند، از طریق روزتا 2 امکان اجرای غیر بومی روی کامپیوترهای دارای پردازنده M1 را دارند، البته این موضوع باعث می‌شود تا اپلیکیشن‌های غیر بومی با کندتر از حالت معمول روی این کامپیوترها اجرا شوند.

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420