لطفا جهت استفاده از اپلیکیشن دستگاه خود را بچرخانید!

پردازنده M4 اپل معرفی شد

پردازنده M4 اپل معرفی شد

در رویداد “ Let loose ” که اخیراً برگزار شد ، شرکت اپل از پردازنده کاملاً جدید خود به نام M4 رونمایی کرد. پردازنده M4 اپل ، قلب تپنده نسل جدید آیپد پرو ۱۱ و آیپد پرو ۱۳ اینچی خواهد بود.

Apple M4 chip rumors: Everything you need to know | Laptop Mag

 

موتور عصبی M4 که قدرتمند ترین موتور عصبی ( NPU ) ساخته شده توسط اپل تا به امروز است ، قادر به انجام 38 تریلیون عملیات در ثانیه است و تا ۶۰ برابر سریع‌ تر از واحد پردازش عصبی تراشه‌ی A11 است. به ادعای اپل ، این NPU از هر واحد پردازش عصبی در کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی در بازار سریع‌تر است که ظاهراً این تراشه می‌تواند رقیب جدی برای پردازنده‌های هوش مصنوعی اینتل ، AMD و کوالکام باشد. به گفته شرکت اپل پردازنده‌ی M4 می‌تواند با یک‌ چهارم انرژی موردنیاز خود جدیدترین پردازنده‌ های به‌ کار رفته در کامپیوتر های ویندوزی نسل اخیر را با قدرت هم‌ سطح آنها ارائه دهد.

جزئیات بیشتر از تراشه M4 اپل

پردازنده M4 اپل از نسل دوم فناوری سه نانومتری TSMC بهره برده و دارای چهار هسته بزرگ ( Performance ) و شش هسته کوچک ( Efficiency ) به‌همراه یک پردازشگر گرافیکی ١٠ هسته‌ ای است. پردازنده‌ گرافیکی ۱۰ هسته‌ ای تراشه M4 از قابلیت‌ های Dynamic Caching و Mesh Shading و Ray Tracing پشتیبانی می‌کند و طبق گفته اپل، این پردازنده مرکزی 1.5 برابر سریع‌ تر از M2 به کار رفته در آیپد پرو 2022 است.

ساختار تراشه M4

اپل ادعا می‌کند که CPU این تراشه در مقایسه با پردازنده M2 حدود ۵٠ درصد و پردازشگر گرافیکی ( GPU ) آن چهار برابر سریع‌تر است. همچنین پهنای باند حافظه آن با سرعت ١٢٠ گیگابایت‌برثانیه بهبود یافته است. علاوه‌براین، تراشه M4 دارای یک موتور نمایشگر جدید است که رنگ دقیق و روشنایی صفحه‌نمایش OLED جدید را در آیپد پرو ٢٠٢۴ امکان‌پذیر می‌کند. پردازنده گرافیکی این تراشه 10 هسته‌ای بوده و از ردیابی پرتو و سایه‌زنی مش با شتاب سخت‌افزاری بهره می‌برد .

موتور عصبی M4 قادر است ٣٨ تریلیون عملیات‌درثانیه را پردازش کند به همین دلیل برای کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی عالی است.

پردازنده M4 اپل معرفی شد

حال بیایید نگاهی به تفاوت امتیازهای آن با چیپست‌های نسل قبل بیاندازیم و آنها را باهم مقایسه کنیم.

در بنچمارک‌ ها مدل‌ های جدید آیپد پرو M4 در GeekBench ظاهر شده‌اند و به ما این ایده را می‌دهند که تراشه‌ های ۳ نانومتری نسل دوم اپل در مقایسه با M3 ، M2 و دیگر تراشه‌های اپل سیلیکون نسل قبلی اپل چقدر سریع‌ تر هستند.

نسخه ۱۰ هسته‌ ای تراشه M4 میانگین امتیاز تک هسته‌ ای ۳۶۹۵ و میانگین امتیاز چند هسته‌ ای ۱۴۵۵۰ را در ۱۰ بنچمارک کسب کرده است. وقتی صحبت از عملکرد تک هسته‌ ای به میان می‌آید، M4 سریع‌تر از مک بوک پرو M3 Max است و در عملکرد چند هسته‌ ای با M2 Max قابل مقایسه است.

در مقایسه با M2 در نسخه قبلی آیپد پرو ، M4 در عملکرد تک هسته‌ ای ۴۶ درصد و در عملکرد چند هسته‌ ای ۵۵ درصد سریع‌ تر است. از طرف دیگر هرچند که اپل از M3 در آیپد استفاده نکرده ، اما در نمرات تا ۲۴ درصد سریع‌ تر از M3 است.

 

کلام آخر


به نظر می‌رسد زمان معمول معرفی محصولات یعنی پاییز ، محتمل‌ترین گزینه برای رویت تراشه M4 اپل در مک خواهد بود. در حقیقت ، شاید حتی بیشتر از این صبر کنیم. خود مارک گورمن اذعان کرده است انتظار می‌رود اولین مک‌های M4 در اواخر سال به بازار عرضه شوند. از طرفی ، تحلیل‌گران صنعت در شرکت Canalys سه ماهه اول سال ۲۶ میلادی را به عنوان تاریخ عرضه احتمالی اعلام کرده اند. تراشه‌های قدرتمندتر M4 Ultra احتمالاً تا اواسط یا اواخر سال ۲۶ میلادی رونمایی نخواهند شد، چراکه معمولاً اپل، قوی‌ترین محصولات Mac خود را در همین بازه زمانی معرفی می‌کند.

 

اپل اِن آی سی،

کپی‌رایت © 2024 اپل اِن آی سی. تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد.

خطا در اتصال به سرور، شما در حالت آفلاین هستید!

نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شده است!

بروزرسانی
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • جهت نصب اپلیکیشن پس از کلیک بر روی کلید زیر، در پنجره باز شده در سمت راست نوار آدرس مرورگر خود بر روی گزینه Install کلیک نمایید.

لغو و بازگشت
راهنمای نصب اپلیکیشن
اپلیکیشن مولتینا اِستور

با نصب وب اپلیکیشن فروشگاه، میتوانید از امکانات ویژه اپلیکیشن نظیر مشاهده حالت آفلاین و ... استفاده نمایید.

  • در نوار پایین مرورگر دکمه Share را لمس نمایید.

  • سپس در منو باز شده، در قسمت پایین، گزینه Add To Home Screen را انتخاب نمایید.

  • و در صفحه باز شده در قسمت بالا سمت راست، با لمس گزینه Add اپلیکیشن را نصب نمایید.

لغو و بازگشت

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/magapplenic/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420